Van Kaapstad naar Amsterdam

19 december 2014 - Amsterdam Zuidoost, Nederland

De plek waar we staan blijkt een schot in de roos. Op de boulevard vinden we openbare toiletten, we kunnen er onze wc cassette legen en iets verderop is een prachtig buitenzwembad met uitzicht op zee en warme douches. Als vijftigplussers mogen we er gratis gebruik van maken. Bijna elke dag schijnt de zon en zo worden de zonnepanelen voldoende bijgeladen. We praten met de schilders, de vuilnismannen, de zwervers en bewoners uit de straat. Een echtpaar komt langs met een appeltaart…..voor de nieuwe buren….waauw lief….baie dankie!

Kaapstad is één van onze favoriete steden. Brede boulevards, prachtige stranden, mooie parken en tuinen, golfbanen en een overvloed aan restaurants en andere uitgaansgelegenheden. Er hangt een relaxte sfeer en er is altijd wel ergens een markt of livemuziek. We zijn net op tijd om de zeilschepen van de Volvo Ocean race te zien uitvaren en het uitzicht op de Tafelberg, met of zonder kleedje, blijft mooi. De directe omgeving van de stad is prachtig en uitermate geschikte voor klimtochten, wandelingen en motorritten. Op de motor rijden we naar Kaap de Goede hoop en langs de witte stranden van Muizenberg, Campsbay en Houtbaai. De variatie aan planten, groen en bomen is indrukwekkend en de nationale bloem, de Protea , staat net in bloei.

Na twee weken Kaapstad wordt het tijd om te gaan. We rijden naar de stalling in Stellenbosch  en op twee december vliegen we naar Nederland om er zes maanden te blijven. Aan het begin van het jaar hebben we een appartement gekocht in Amsterdam; een ‘ klusflat’ in de Bijlmer. Het casco appartement wordt op vier december opgeleverd en er moet een hoop gesloopt en weer opgebouwd worden en dat gaan we de komende tijd samen doen.

De afgelopen maanden zijn mooi, af en toe minder mooi en vaak vermoeiend geweest. Maar West-Afrika is oh zo de moeite waard en is, zo vinden wij, aanbevelenswaardig. Ondanks de malaria in Kameroen, de corruptie, de slechte wegen, de hitte, de stof en de spijkerstokken in Nigeria zouden wij het toch weer doen. Hoogtepunten: Marokko, Mauritanië, Mali, Burkina Faso en Angola. Hier vind je nog het Afrika van de dorpen met de rietgedekte hutten, stammen, traditionele kleding en levendige kleurrijke markten.

Op dit moment zijn we twee weken in Nederland en hard aan het werk in de flat. De overgang is groot en weer even wennen. Geen verwarming, geen internet en televisie en geen douche. De eerste nacht in de koude flat liggen we in bed onder een lekker warm donzen dekbed en een glaasje Zuid-Afrikaanse Pinotage in de hand. Vanuit de slaapkamer zien we de verlichte Arena. …we hebben het goed.

Juni 2015 zijn we terug in Zuid-Afrika en beginnen dan aan de reis door Oost-Afrika richting Europa.