Kaapstad en omgeving

29 november 2009 - Kaap De Goede Hoop, Zuid-Afrika

Even een paar zaken die ons zijn opgevallen de afgelopen weken in Zuid Afrika.

De gids van de township die trots zijn huis liet zien dat net iets mooier is dan de krotten eromheen. Trots heeft hij laten zien dat veel mensen een tv hebben met satelietverbinding. Eigenlijk hadden wij helemaal geen satelliettelevisie verwacht in een township. Maar het schijnt vrij goedkoop te zijn en veel mensen hebben het aangeschaft in het kader van de komende voetbalkampioenschappen.

Hier in Muizenberg spraken we met Gary, de blanke eigenaar van een surfshop. Hij vertelde samen met vrijwilligers dagelijks in de ochtenduren te helpen in de creche van de lokale township en 's middags de oudere kinderen uit de township (gratis) surflessen te geven.

Tijdens een wandeling in de bergen vlakbij Muizenberg spraken we een ' sharkspotter'. De sharkspotters zitten dagelijks op de berg naar de zee te kijken om te kijken of er geen haaien in de buurt van de stranden komen. Zodra ze er een zien wordt er gebeld naar de strandwacht en gaat het Sharkalarm af. De spotter is enorm trots op zijn taak en heeft ons uitgebreid uitgelegd waar hij op moet letten in zee, wat voor theorie hij moet leren en dat hij een polaroid zonnebril heeft om het scherp te kunnen zien! Grappig.

Sinds 1 november is Zuid Afrika helemaal in kerstsfeer en zitten ze in de supermarkten, terwijl het buiten 32 graden is en de zon ongehinderd schijnt, met kerstmutsen op.

Een lifter die we meenamen vertelde over zijn werk als bewaker, hij werkt 5 dagen per week, 12 uur per dag en verdient daarmee 180 euro per maand. Hij vindt dat hij het heel goed getroffen heeft en een prima salaris heeft. Wanneer je weet dat prijzen in de supermarkt op het niveau van Nederland liggen dan realiseer je je hoe zwaar het leven is voor een groot deel van de Zuid-Afrikanen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elly v d Geest:
    29 november 2009
    Hallo Peter en Els
    Met veel plezier lees ik jullie mails.
    Daar wij m`n man Jos ook in zuid afrika zijn geweest.
    Wij zijn ook in de Township geweest.
    Als we maar wat over zuid afrika horen of zien, danwillen we zo
    weer naar zuid afrika. Eenmaal er zijn geweest, dan ben je voor,
    altijd verloren. Nog heel veel plezier. groetjes Elly v d Geest
  2. arjanne v luijk:
    3 december 2009
    hallo els en peter,
    wat klinkt het allemaal geweldig.prachtig om mee te maken, zo samen.ik hoop dat je in februari nog een keer langs Allerzorg komt,om live verslag te doen.( ben je al aan je boek begonnen?).geniet en ik blijf jullie volgen.groetjes je (oud)collega Arjanne
  3. Karin Mensink:
    8 december 2009
    Hai Peter en Els,
    Jullie zijn al begonnen met je site. Leuk dat ik (en vele anderen) op deze manier mee mogen op reis met jullie. Ik hoop dat jullie ontzettend genieten van jullie reis. Vooral ook de groeten aan Anne. In Utrecht gaat alles goed, zowel met Mam als met ons.

groetjes Karin
  4. Attiya Gamri:
    18 december 2009
    Lieve Els,
    Ik heb je weblog gelezen , fantastisch allemaal !
    Je netwerk in Lisse verwijs ik vaak naar je weblog. Er komen nog steeds mails voor je binnen :-)
    Natuurlijk gaan wij in februari even bij praten.
    Heel veel plezier,
    Attiya Gamri