15 juni 2010, week 2 Florianopolis, voetbalvibes!

15 juni 2010 - Florianópolis, Brazilië

Maandag tevergeefs gewacht op de wasmachine die uiteindelijk dinsdagmiddag laat in de middag wordt bezorgd. De mannen hebben geholpen de wasmachine op zijn plek te zetten. En het werkt, wat een luxe! Wanneer de accu's voldoende zijn opgeladen, met behulp van de zonnepanelen, kunnen we wassen en drogen zonder daarbij de generator aan te hoeven zetten. De woensdag en donderdag weer rondgebrommerd en prachtige wandelingen gemaakt. Vooral de wandeling van Santino naar Praia Mozambique langs de steile rotskust vinden we erg mooi. We hebben al veel gezien van het eiland en de plannen om verder te trekken zijn gemaakt ware het niet dat er al een paar weken een probleem is met de bladveren van de vrachtwagen. Aan de rechterkant zijn deze kromgetrokken en laten de klampen los. We hebben er in een garage in Laguna naar laten kijken, waar ze hebben geprobeerd deze weer recht "te slaan". Dit heeft helaas niet geholpen en Peter maakt zich zorgen. Daarom bezoeken we samen met Paulo twee bladveerspecialisten en merken dat wij niet de enige zijn met dit probleem. De wegen zijn nog niet overal al te best (veel diepe kuilen en gaten) en er zijn in Brazilie enorm veel verkeersdrempels. Van die hele hoge! Aan het begin en het eind van elk dorp met drie of meer inwoners liggen acht tot tien verkeersdrempels, voor elk stoplicht liggen er een stuk of vier en het lijkt wel of heel Florianopolis er vol mee ligt. Maar, eerlijk is eerlijk het probleem aan de bladveren van onze vrachtwagen is grotendeels toe te schrijven aan elf maanden Afrika die de vorige eigenaars gemaakt hebben. Het is inmiddels vrijdag en we maken (nadat we de prijs zijn overeengekomen) een afspraak voor de reparatie die een hele dag in beslag zal nemen. Het kan op maandag of woensdag. Op onze vraag waarom niet op dinsdag krijgen we van een lachtende baas te horen dat het bedrijf dan gesloten is vanwege de eerste voetbalwedstrijd van Brazilie. We begrijpen uiteindelijk dat op deze dag niet alleen dit bedrijf maar bijna alle bedrijven gesloten zullen zijn vanwege de voetbal. We gaan het meemaken. Er heerst een voetbalvibe in heel Florianopolis en de openingswedstrijd kijken we gezellig thuis bij Paulo en zijn familie. Wij hopen dat Zuid-Afrika wint en reageren heel enhousiast op het eerste doelpunt van Zuid-Afrika, dit vind de familie heel grappig maar ook een beetje vreemd. Het weekend gebruiken we weer om rond te kijken. De zaterdag is voor de stad de gezelligste dag van de week, enorme drukte, veel mensen, muziek, eten en drinken. Santa Catarina is, vinden wij, (en vele anderen) echt een verschrikkelijk mooi eiland. Daarom wordt er heel veel gebouwd en jammer genoeg niet altijd even fraai. Op zondag rijden we het meest Noordelijk gelegen maar lelijkste stukje van het eiland binnen; Praia Brava. Vroeger moet dit een prachtige baai geweest zijn maar nu is er een dorp gebouwd met veel hotels en appartementencomplexen van witte dakpannen en blauw/groene badkamertegels! Foeilelijk en we zijn er snel weer weg. Maandagmorgen rijden we al vroeg naar de garage, waar medewerkers aan de slag gaan met de vrachtwagen terwijl wij de wedstrijd Nederland- Denemarken kijken. Het is hier vijf uur vroeger, voor ons begint de wedstrijd dan ook om half negen. mooi dat Nederland heeft gewonnen! De rest van de dag vullen met een tochtje over het vaste land in een weer schitterende omgeving en ook onze motor vind men hier prachtig. Zodra we ergens stoppen staat er een groepje belangstellenden die naar het merk vragen, waar we vandaan komen en vooral hoe we in Brazilie zijn gekomen op de moter! Aan het eind van de middag halen we de vrachtwagen weer op. De bladveren zitten er weer onder en Peter is tevreden met de uitvoering. We kunnen weer verder.. maar niet nadat we de wedstrijd Brazilie-Noord-Korea hebben gezien en dat doen we vanmiddag bij Paulo....

1. Frannie en piet:
    15 juni 2010
    hoi Peter en Els:
    Wij volgen jullie vanaf grote afstand en genieten volop mee van jullie prachtige reis met foto's,verslagjes en de video's,wij blijven
    jullie volgen,heel veel groeten vanuit lisse(een klein dorpje in een klein landje)
  2. Paul de Beer:
    16 juni 2010
    Tsja, en die wedstrijd hebben de 'goddelijke kanaries' met moeite gewonnen . . . van Noord Korea!!!
    Wat een luxe trouwens, een wasmachine in de camper. In "Travels with Charley" beschrijft John Steinbeck hoe hij in de vijftiger jaren onderweg zijn was deed. Achterin zijn camper 'avant la lettre' had hij een leeg olievat staan. Dit vulde hij 's morgens met water en zeeppoeder en gooide al zijn vuile was er in. 's Avonds, na een dag rijden over hobbelige wegen kwam alles er weer brandschoon uit.
    Happy trails!