Uruguay

3 mei 2010 - Colonia, Uruguay

Op dit moment zijn we, na ruim drie weken in BA, aangekomen in Colonia del Sacramento in Uruquay. Voor vertrek uit BA nog even langs de kapper gegaan en nu helemaal superkort geknipt! Wanneer je bij de kapper een kopje koffie wilt, komen ze dit brengen vanuit het cafe aan de overkant!  In totaal hebben we drie golbanen bezocht in en nabij BA. We kunnen niet anders dan met de vrachtwagen naar het clubhuis rijden van zo'n golfbaan. Nou dat baart opzien! Alsof er een wonder op wielen aankomt, ze geloven hun ogen niet. Eerst de "security", deze houden ons tegen bij de ingang en vertellen ons direct hoe en waar we kunnen keren. Nee. leggen we uit: por golf! Por golf, no.. con camion? Wij; si, si por golf. Dan wordt er een manager gebeld en komt het allemaal in orde! Overnachten op het parkeerterrein van de golfbanen wordt tot nu toe helaas niet goed gevonden en dus staan we op het terrein van een benzinestation. Niet echt gezellig maar voor een nachtje wel te doen. We rijden donderdagochtend vijftig kilometer voordat we BA definitief achter ons hebben gelaten. Wat een stad! De buitenwijken zijn een combinatie van mooi villawijken en eenvoudige huizen, vaak half afgebouwd. We rijden over de ruta 14 richting het Noorden in de provincie "Entre Rios". De ruta 14 staat bekend om de politie die op allerlei manieren toeristen probeert geld afhandig te maken. We worden vier keer aangehouden voor het feit dat we de motor voorop de wagen hebben. Vier keer worden we gesommeerd 220 US dollar te betalen. Het kost wat tijd maar met behulp van het vertalingsprogramma op de computer leggen we uit dat er een overeenkomst is tussen Argentinie en Europa. Daar staat in dat motorhomes moeten zijn goedgekeurd in het land van herkomst. Daarom kunnen zij nu niet gaan eisen dat we aanpassingen gaan doen aan de wagen en ook niet kunnen beboeten omdat er hier andere regels gelden. Het werkt! en we kunnen gelukkig doorrijden naar Pargue El Palmar. Dit park staat vol met de Yatay palmbomen en tot de 19e eeuw, voordat men met landbouw begon, zag het er in Argentinie grotendeels zo uit. Een bizar gezicht, overal waar je kijkt deze palmbomen, erg rustig en mooi om te kamperen zo tussen de palmen. We hebben er vizcacha,s gezien. Dit zijn grote knaagdieren (nachtdieren), beetje grijzig, bouwen enorme burchten en knorren als een varken. Ook hebben we de eerste Nandu's gezien. Deze dieren lijken erg op de struisvogel, ze zijn alleen kleiner, maximaal 160 cm hoog. Helaas geen foto, ze waren me te snel af. De grensovergang naar Uruquay ging soepel. De douanebeamtes liepen een beetje om de vrachtwagen heen en wilden er graag even in kijken. Geen probleem en vroegen uiteindelijk nog om een sticker. (de kleine ronde). Grappig. Nu dan in Uruquay 350 kilometer gereden naar Colonia del Sacramento, wat een rust. Het is alsof je in Frankrijk bent, groen, glooiend, landelijk, heel veel koeien, weinig mensen, af en toe een boer te paard en hier en daar een boerderij of huis. Even rond gekeken in de plaatsjes Mercedes en Carmelo ( en je gaat 50 jaar terug n de tijd) en sinds gister staan we in Colonia. Colonia ligt recht tegenover BA, gescheiden door de rivier Rio del Plata. (hemelsbreed 45 km). Er komen met hier met de ferry veel dagtoeristen vanuit BA. De Portugezen gebruikten Colonia in 1680 vooral om, via de rivier, goederen te smokkelen tussen Uruquay en Argentinie. Het is een leuk stadje en tot Peters grote vreugde staat het hier vol met Oldtimers. Iedereen rijdt op brommers en scooters rond, zonder helm en kinderen mee. Het lijkt Italie wel en dus pakken wij ook de motor en doen vrolijk mee.

1. Paul de Beer:
    3 mei 2010
    Hoi P&E
    Kan me voorstellen dat er niet veel golfers met een vrachtwagen naar de baan komen. Mooi verhaal.
    Toen ik in '81 met de veerboot (een pontje) van Argentinië in Uruguay aankwam werd iedere passagier die de boor af kwam lopen nog op de loopplank door een zuid amerikaanse versie van James Bond gefotografeerd. Toen ik aan de beurt was hield ik bij wijze van grap de wijs- en middelvinger van mijn rechterhand voor mijn ogen (er liepen in die tijd nog veel oude nazi's rond in die contreien). Werd niet gewaardeerd, ik werd hardhandig met mijn armen op mijn rug tegen een muur gezet en alsnog geschoten (met de camera gelukkig)

Veel plezier straks in Montevideo (nog meer oldtimers/ ik ben net 2 dagen terug uit Cuba, daar ook veel moois op wielen gezien!)
    groet
    Paul
  2. Erik S:
    9 mei 2010
    I saw your truck in Punta Del Este, very nice!
    (In Zaandam geboren, maar heb meeste mijn Hollands vergeten.
  3. HILLEBRAND:
    15 mei 2010
    WILKOMEN IN NOVA PETROPOLIS -BRASIL
  4. Gustavo:
    29 mei 2010
    LOS VI EN PIRIAPOLIS Y PUNTA DEL ESTE, ME PARECE UNA EXPERIENCIA ESTUPENDA, BUEN VIAJE Y ME ALEGRA QUE LES GUSTO NUESTRO URUGUAY, VUELVAN CUANDO QUIERAN.