de tijd vliegt...en wij binnenkort ook

9 juni 2012 - Lisse, Nederland

We zijn alweer een aantal weken in Nederland. We gaan op bezoek bij vrienden en familie, houden ons bezig met administratieve rompslomp, onder andere in verband met het overlijden van Peters moeder. We wandelen langs de overvolle stranden (Pinksteren) en eten weer gewoon ‘Hollands’. In Zuid-Amerika kopen we groente en fruit op de lokale markt, langs de weg of incidenteel in een supermarkt. Bruin brood maar ook zuivelproducten zoals melk, yoghurt kaas en kwark zijn soms lastig te vinden en het is dan ook echt genieten van die bruine boterham met oude kaas en stamppot andijvie. Maar het doen van de  boodschappen is hier, door het enorme aanbod en de keuzemogelijkheden, een kunst apart. Want neem bijvoorbeeld yoghurt en wat koop je dan? Eh..doe mij maar de magere of nee, de halfvolle, de volle, de vruchten , de vanille of zal ik toch maar de boerenland, de stand, de bulgaarse of…….pfff.

We ontmoeten Henk en Marianne, ze zijn begin zestig en reizen al jarenlang rond de wereld. Ze zijn, met hun landcruiser, ook onderweg in Zuid-Amerika en Henk maakt fantastisch mooie foto’s. Via de mail hebben we weleens contact maar elkaar daar tegenkomen lukt steeds niet. In Colombia ‘slaan wij af’ richting Venezuela en Henk en Marianne nemen de boot naar Mexico. Het is puur toeval dat we nu allemaal in Nederland zijn en een afspraak is snel gemaakt. Het wordt een gezellige avond waarin er heel wat reiservaringen worden uitgewisseld en wie weet gaan we elkaar ergens in de wereld nog tegenkomen. Voor foto’s en verhalen zie;  www.henkmarianne.nl

Tijd om na te denken hebben we nu ook, vooral over wat we gaan doen ná Frans Guyana. Want van ons oorspronkelijke plan om via Colombia naar Midden en Noord Amerika te reizen zijn we al afgeweken door in Colombia te kiezen voor Venezuela en Suriname. We vinden dat we altijd nog (zelfs wanneer we zeventig zijn) naar Alaska en Noord-Amerika kunnen reizen en verder richting Mexico en Midden-Amerika. De wegen zijn van uitstekende kwaliteit en onze vrachtwagen hebben we dan niet nodig. Campers (kleiner en goedkoper in verbruik) zijn daar volop te koop. Maar wat doen we dan nu na Frans Guyana? Uiteindelijk hakken we de knoop door.

De komende vijf maanden zullen we via Brazilië en Paraquay terug naar Argentinië reizen. Half oktober nemen we de boot (Grimaldi) vanuit Buenos Aires terug naar Nederland waar we half november hopen aan te komen. Daarmee sluiten we het continent Zuid-Amerika af en gaan we plannen maken voor een volgende reis naar een ander continent.

Maar…eerst nog een paar voetbalwedstrijden kijken en dan vliegen we op 14 juni terug naar Cayenne (Frans Guyana).

1. Ingrid:
    18 juni 2012
    Hallo Els en Peter,
    Wat een inspirerende reis! Waarom? Na 10 maanden Australie, Nieuw Zeeland en Maleisie, na 8 maanden Zuidoost Azie, zitten we op Curacao te bedenken hoe we onze reis door Zuid Amerika willen plannen.
    Door het lezen van jullie verhalen, krijgen wij het gevoel dat het mogelijk is om met ons gezin dit werelddeel te ontdekken. En dat, net als in alle bezochte landen tot nog toe, ook in dit deel er voornamelijk lieve, aardige en gastvrije mensen wonen.
    Toch heb ik een vraag: Als jullie met jullie kinderen zouden reizen, zijn er dan landen bij die jullie zouden overslaan in ZA?

Blijf reizen en schrijven! Jullie blog staat inmiddels onder de favorieten!

Groet,
    Ingrid