Tandarts, golf en bijna bekeuring

26 april 2010 - Buenos Aires, Argentinië

Alweer drie  weken  in Buenos Aires met op de maandag een bezoek aan Tigre (op de motor). Een stad 30 km ten noorden van BA aan de Delta del Tigre. De Delta is half zo groot als Nederland en heeft 5000 bewoners. De helft hiervan zijn de oorspronkelijke Deltabewoners en en de andere helft zijn mensen uit Buenos Aires die er een vakantie woning hebben. Het is een enorm gebied met dwarsrivieren, kanalen en zijtakken en het water heeft een leembruine kleur. Het gebied wordt bevoorraad door drijvende kruidenierswinkels.
Er zijn boten die net als de bus iedereen afzetten maar dan op de verschillende steigers. We zijn met de boot (bus) door de delta gevaren en hebben rondgewandeld op een van de eilanden. Alle huizen verschillen, van prachtige villa's tot eenvoudige hutten. Het oudste huis in de Delta is nu museum en is ingepakt in glas. (zie foto). Het is dat het zo uitgestrekt is anders zou je bijna geloven dat je in Giethoorn bent of op Kaageiland. We hebben de satelliet telefoon opgehaald bij de reparateur maar helaas heeft deze bij het openmaken het ruitje gebroken en dit betekent einde oefening telefoon. We zullen een andere moeten vinden. De tanden opgehaald, is mooi geworden. (kan nu weer met een mond vol tanden staan).  En een brug met drie en twee losse kronen voor 700 euro en in een week klaar, kom daar maar eens om in Nederland! Het team bestond uit een tandarts en tandtechnicus en na afloop van de behandeling werden we vriendschappelijk op de wang gekust. Met de tandtechnicus (die alleen spaans sprak) nog een tijdje, met handen en voetenwerk over het golf gesproken. We staan nog steeds op dezelfde plek en maken voortdurend praatjes met Argentijnen. Zoals met een mijnheer in een rolstoel die 40 jaar bij Shell heeft gewerkt, hij was erg enthousiast en Alexandra uit Buenos Aires die heeft belooft ons te volgen (via de website) en ons blijvend wil voorzien van de nodige informatie over haar land. Een complete familie heeft allerlei vragen aan ons gesteld en ons gefilmt en een student van de fotoacademie heeft foto's van ons samen met de vrachtwagen gemaakt voor zijn project. Afgelopen week zijn er ook in onze straat  filmopnames gemaakt dus werd ons vriendelijk gevraagd om de dag elders door te brengen. Laat in de avond konden we weer terug naar onze plek. Afgelopen vrijdag op weg naar de golfbaan na drie kilometer al gestopt door de politie. Sommigen rijden op quads doorde stad en dat is best een grappig gezicht. We kregen een bekeuring omdat het verboden is een motor voorop een vrachtwagen te vervoeren. Deze zouden we moeten verplaatsen naar de achterkant. Wij niets begrijpen natuurlijk, spreken geen Spaans. Waar het op neer kwam was dat deze corrupte agent van ons verwachtte dat we hem handje contantje 100 pesos gingen betalen. (wat direct in zijn broekzak zou verdwijnen). We bleven aandringen op het uitschrijven van een bekeuring omdat de regel in Argentinie is dat boetes nooit contant afgerekend worden maar agenten alleen een bekeuring uitschrijven. Toen plotseling begon deze agent gezellig over de voetbal, Ajax en de Boca-juniors te praten en mochten we verder! Omdat we al van andere reizigers gehoord hadden dat dit soort aanhoudingen schering en inslag zijn in het Noorden van Argentinie zullen er nog wel een aantal volgen. Hier zijn we in ieder geval goed vanaf gekomen. Het golfrondje was weer lekker na drie maanden! Het was op de openbare stads golfbaan, dus midden in het centrum. Maar een hele mooi parkbaan, onderhouden met subsidie van de gemeente BA. De greenfee is 30 pesos, zes euro! We hebben de smaak weer te pakken. We raken al aardig gewend aan het leven "op straat" en in de vrachtwagen. De wasmachine doet het goed op zonne-energie, de watertanks vullen we op de boulevard bij een Parilla, dan eten we gelijk een broodje Vondeola. Een broodje Vondeola (spreek uit Bondeola) is een half stokbrood gevuld met minstens 150 gram gegrild rosbief, die je zelf nog vult met sla en rauwkost. Kost 1 euro en smaakt heerlijk. We kijken nog steeds onze ogen uit naar de mensen op straat, die joggen,gymmen en finessen vaak onder begeleiding van een  "personal trainer". Het is nu het einde van de herfst en overdag vaak strak blauw en tussen de 20 en 25 graden. Wij lopen in een T-shirt en de Argentijnen in een koltrui en een donsjack. Honden zijn hier genoeg, en worden vaak uitgelaten door studenten, als bijbaantje. Die laten dan 15 tot 20 honden tegelijk uit, worden een voor een opgehaald en teruggebracht naar de eigenaar. Probeer er nog een foto van te maken want het is een leuk gezicht. In principe vertrekken we morgen uit Buenos Aires, eerst nog een paar golfbanen bezoeken en hopelijk mogen we dan op het parkeerterrein van de golfbaan overnachten. Erna Uruquay en dan richting Brazilie. 17 Juli halen we in Sao Paulo zonen Bob en Gijs op die ons drie weken gaan vergezellen. Daarna gaan we terug naar Argentinie voor het ontdekken van de rest van het land.

1. luis:
    27 april 2010
    hola!! estuvimos con mi familia en puerto madero y vimos tu camion y nos impacto lo grande y limpio que se veia de afuera, y ni hablar de la moto colgada en la pasrte delantera, ojala algun dia podamos recorrer el mundo en una travesia como la de ustedes , adelante y buena suerte!!
  2. Chris Thomas:
    27 april 2010
    Ha Els en Peter!
    Ik heb me nu ook aangesloten als volgeling van jullie blog ;-)
    Leuke berichten en foto's!
  3. Mario:
    3 mei 2010
    Hallo Peter en Els! Het gaat goed met jullie zie ik? Leuk om dit allemaal te volgen! Ik zal dit ook zeker blijven doen. Ook zal ik natuurlijk op jullie zoontjes en dochter blijven passen! Haha! Ik hoop julllie snel te zien/spreken.

Groetjes!

Jullie halve pleegzoon!