In Lisse

31 augustus 2011 - Lisse, Nederland

We verlaten de cacao en bananenplantage om in de buurt van de hoofdstad Quito op zoek te gaan naar een plek om de vrachtwagen te kunnen stallen. Wanneer we het dorp Pedernalis passeren zien we een autowasserij en vragen of de vrachtwagen kan worden gewassen. Hadden we dat nu maar niet gedaan…..wij denken dat deze klus in een uur geklaard kan zijn maar de werknemers denken daar heel anders over. Ze wijzen naar een paar hangmatten, of we daar maar willen wachten. Vervolgens hebben ze alleen al een uur nodig om rond de vrachtwagen te lopen, te kijken en te overleggen. Maar dan gaat eindelijk de waterkraan open….maar niet voor lang. Iedere tien minuten wordt er een kwartier uitgerust en om twaalf uur nemen de mannen een uurtje tijd voor de lunch. Ruim vier uur later ziet dan in ieder geval de onderkant er weer moddervrij uit.

Aan het eind van de dag hebben we zowaar een prima plek voor de auto gevonden. We staan op het terrein van een klein hotel, 25 km van het centrum van Quito en mogen daar de vrachtwagen gedurende ons verblijf in Nederland laten staan. De week tot aan ons vertrek zijn we druk met het “klaar” maken van de vrachtwagen. Er worden zes binnenbanden, olie en koelvloeistof vervangen en nippels, bouten en schroeven worden gecontroleerd én we vinden nog tijd voor een dagje Quito.We gaan met de bus en dat is makkelijk want de bussen stoppen overal. Geen gezoek naar een bushalte maar gewoon je hand opsteken en instappen. Kosten… 65 eurocent voor de ruim 25 km naar het werkelijk prachtige historische hart van Quito. We merken al snel dat een bezoek van één dag veel te kort is, we gaan hier zeker terugkomen.

Op dit moment zijn we al in Nederland. Onze dochter Anne vertrekt begin oktober voor een lange periode naar Australië en dat kan echt niet zonder dat we haar een paar weken gezien, gesproken en geknuffeld hebben. Maar natuurlijk ook onze twee zoons met vriendinnen, onze andere familieleden en vrienden.

Op 19 oktober vliegen we terug naar Ecuador en hopen daar de invoerdocumenten voor de vrachtwagen te kunnen verlengen. De papieren zijn maar drie maanden geldig en omdat we van deze drie maanden er twee in Nederland zijn zullen we bij de douane een verlenging moeten aanvragen.  Ecuador is, zeker in vergelijking met de buurlanden, een klein maar prachtig land. De diversiteit van het land (hoogland én jungle én prachtige stranden) spreekt ons erg aan en we zouden er graag wat langer blijven. Lukt het niet om de documenten te verlengen zullen we onze reis voortzetten in Colombia, Venezuela, de twee Guayana’s en Suriname

Tot in oktober……

1. Jankees Faas:
    14 oktober 2011
    Ha Peter en Els. Indrukwekkend jullie wereldreis. Ik ben Jankees Faas van het Witte Weekblad. Ik wil jullie graag interviewen. Ik wil als het kan voor komende maandag 17 oktober een afspraak maken. De 19de vertrekken jullie immers weer. Mijn telefoonnummer is 06 - 53 38 26 61. Jullie kunnen mij altijd bellen.

Groet Jankees