Te Koop / For Sale

27 mei 2016 - Amsterdam, Nederland

4x4 Expeditietruck Mercedes 1222A

Compleet ingericht en uitgerust voor lange reizen

Goede zelfvoorzieningseigenschappen

We zijn net terug uit Afrika met dit stoere terreinwaardige huis op wielen. Zes jaar lang heeft ie ons overal gebracht waar we wilden zijn. Voor ons was het de perfecte reisgenoot.  Niet sjiek en luxe of professioneel ingericht maar vooral simpel, degelijk en functioneel. Grote actieradius, lange tijd zonder water te tanken, altijd voldoende stroom van de zonnepanelen. Deze truck heeft flink wat reiservaring en wil niet stilstaan maar staat te trappelen voor het volgende avontuur met een nieuwe eigenaar.

Truck:

Mercedes 1222A

Bouwjaar 1988

Circa 230000km

Semi -slaapcabine (extra ruimte, eventueel voor bagage of een hond)

11000cm3 V6 diesel

OM421 motor (heel wat anders dan de kleine OM352!)

220pk zonder turbo

Enorm koppel bij elk toerental, wegrijden zonder gas te geven, ‘sterft’ nooit in het zand

Geen elektronica, turbo, intercooler, commonrail , adblue of nare recirculatiefilters maar gewoon een ouderwetse lompe, simpele truckmotor die makkelijk 1 miljoen kilometer kan draaien, waar alle soorten diesel in kan en die elke bushmechanic kan repareren.

Motorisch in topstaat, olieverbruik nihil (uitzonderlijk voor een vrachtwagen)

Verbruik op de weg ca 22 a 24L/100km. In terrein uiteraard meer, maar eigenlijk nooit meer dan 30L/100km

Korte wielbasis van 3.6 meter (kleine draaicirkel, nooit steken, makkelijk manoeuvreren tussen bomen door, etc)

Inschakelbare 4x4

Lage gearing gekoppeld aan 4x4

6 versnellingen vooruit / 1 achteruit (met lage gearing meegerekend 12 vooruit en 2 achteruit)

Dit type versnellingsbak schijnt nooit kapot te gaan.

Achter links-rechts sperbaar en voor-achter sperbaar (pneumatisch)

Zware achteras met laatste reductie aan het wiel, waardoor minder kracht op de aandrijfassen en kleiner differentieel.

Uiteraard met bladvering en niet met luchtvering.

Grote banden 14.00R20 op stalen deelbare velgen (makkelijk zelf banden wisselen)

Een reservewiel onder de vrachtwagen (met apart liertje van binnenuit te laten zakken en ophalen)

Een reservewiel achterop.

Van de zes banden zijn er vier van Continental  (1 x 100%, 2 x 60%, 1 x 30%) en twee van Goodyear (beide circa 50%). Mijn advies zou overigens zijn om bij aanvang van een grote rit altijd te vertrekken met zes nieuwe banden.

Wereldwijd is Mercedes (en zeker dit model) één van de meest voorkomende vrachtwagens. Overal zijn onderdelen verkrijgbaar evenals technische assistentie.

Wegenbelasting 145€ per kwartaal (580€ per jaar, maar buiten Europa schors je natuurlijk het kenteken, dus dan betaal je niks)

Door maximale gewicht volgens kenteken van 11990kg géén belasting zware motorrijtuigen verschuldigd.

Ingebouwde JVC radio/cd/usb speler met 4 speakers (twee in deuren en twee in plafond)

Startaccu’s 2x 120AH van 2015

Startmotor nieuw in 2009 en dynamo gereviseerd in 2012.

In de cabine zitten ook drie 220V stopcontacten (voor laptop, koelbox e.d.) en een omvormer 24V naar 12V voor radio, GPS, etc.

Naast de gewone dieseltank nog drie zeer solide dikstalen dieseltanks hangend gemonteerd aan de opbouw. Totale brandstofcapaciteit meer dan 900 liter. De tanks zijn bewust niet aan elkaar gekoppeld om te voorkomen dat je bij onverhoopte lekkage of schade alles kwijt bent. Overpompen met losse dieselpomp.

Onder de opbouw zit nog een vuilwatertank van 115 liter gemonteerd (gebruikten we eigenlijk alleen als we in een stad kampeerden), een Telair stroomaggregaat (trillingvrij in geluiddempende en met sleutel afsluitbare metalen kast, Telair Energy 2500B met Yamaha motor van 2500€ en slechts een paar draaiuren) en een open metalen rek met twee 11kg propaantanks.

Achteruitrijcamera (momenteel niet werkend), dashcam, twee luchthoorns, turkse fluit (erg leuk om terug te kunnen fluiten)

De truck heeft nog iets wat geen enkele andere overlandtruck heeft, namelijk een set vast gemonteerde hydraulisch cilinders waarmee met een elektrische afstandsbediening naar keuze de gehele voorzijde of de gehele achterzijde van de vrachtwagen opgekrikt kan worden. Dat is sowieso handig om een band te verwisselen maar kan ook z’n diensten bewijzen in andere situaties: bijvoorbeeld als je vastzit in zand of modder kan je de boel opkrikken, rijplaten eronder, laten zakken  en weer rijden.

Aan de zijkant van de opbouw zijn flexibele kunststof rijplaten gemonteerd. Eerst hadden we stalen exemplaren maar die hebben het nadeel dat ze na gebruik eruitzien als een wokkel waarna je een uur bezig bent om ze weer enigszins in model te krijgen. Deze komen uit zichzelf weer in vorm. Ze zijn ook lichter en hebben geen scherpe randen. Op de rijplaten bevinden zich houten balken die gebruikt kunnen worden bij het krikken op zachte ondergrond en bij pontjes, bruggen, etc.

De truck is in 2005 omgebouwd naar camper. Heeft daarna een halve tour door Afrika gedaan, drie jaar Zuid Amerika en vervolgens gedurende twee jaar een volle ronde door Afrika.

Hij staat momenteel voor een volledige technische controle en APK bij een vrachtwagenbedrijf. Bij aanschaf krijg je dus een technisch nagelopen en recent goedgekeurde truck.

Opbouw:

Totale lengte truck plus opbouw is 8.56 meter

Hoogte 3.7 meter

Opbouw is 5.50 meter lang.

Zijwanden van dik multiplex met aluminium buitenbeplating

Geïsoleerd beloopbaar dak

Hardhouten vloer

Geen driepuntsophanging, is veel te duur en echt niet nodig. Deze opbouw zit gewoon stevig met bouten vast aan chassis en is aantoonbaar heel gebleven onder zware omstandigheden. Door de korte wielbasis is het chassis nog flexibel genoeg voor offroad gebruik.

Voorzien van enorme openingen aan beide zijkanten en de achterkant die afsluitbaar zijn met metalen rolluiken en voorzien van rolhorren. Met de luiken open zit je eigenlijk buiten onder een afdak. Dit is echt uniek aan deze camper. Alle andere truckcamperaars die we de afgelopen jaren zijn tegengekomen waren jaloers op de ruimte en het uitzicht in deze truck ( Zelfs de eigenaren van enige honderdduizenden euro’s kostende Unicat en ActionMobil vrachtwagens).

Het camperdeel is bereikbaar via een naar beneden klapbare trap aan de achterzijde.

Er is géén doorgang van de cabine naar achter (veiliger bij verschepen want je geeft gewoon alleen de sleutels van de cabine af.  Zo’n sluis is ook kwetsbaar en gevoelig voor lekkage)

Met gesloten achterdeur, opgetrokken trap en gesloten luiken zit je overal hoog en veilig.

Op het dak liggen 4 grote zonnepanelen van 200 wattpiek per stuk.

Na lekkage is het dak in Iran voorzien van bitumineuze dakbedekking met een aluminiumlaagje(rondom de zonnepanelen uiteraard). Dat ziet er niet fraai uit maar het is wel waterdicht. Eventueel kunnen er op het dak nog een paar extra reservebanden liggen (dus naast de twee reservewielen kan je eventueel nog twee extra banden meenemen. Bevestigingspunten voor sjorbanden zijn aanwezig)

Aan beide zijden van de truck zit een rails voor een zonneluifel. Rechts zit een Omnistor zonneluifel (die dus eventueel ook naar de andere kant kan als dat beter uitkomt).

Binnen vind je:

-Een keukenblok met compressorkoelkast Waeco MDL110 en losse compressorvrieskist Waeco CF40, aanrecht met spoelbak met twee kranen (één voor gefilterd drinkwater, één voor warm/koud ongefilterd water), een vierpits gaskookplaat Gimeg en kast-en laderuimte met ingebouwd waterfilter (Aqualogic CCS inline met keramiek/koolstof/zilver filter). Aan de voorkant zit de batterijmonitor Victon BWV700 gemonteerd waarop de laadtoestand van de accu’s is te zien met daarnaast de afstandsbediening voor de aggregaat die onder de vrachtwagen hangt. Aangezien wij alleen koken op gas en water aan de kook brengen met de elektrische waterkoker omdat er toch altijd voldoende stroom is aan boord gaat een gastank van 11kg bijna een jaar mee. Wat ons betreft is koken op gas verreweg te verkiezen boven koken op diesel of benzine. Het is schoon en storingsvrij. We hebben veel overlanders gezien die problemen hadden met benzine- of dieselkooktoestellen.

-Een bank van circa twee meter (tevens te gebruiken als extra bed) met daaronder de volgende apparatuur:  4 Victron AGM huishoudaccu’s van 200AH per stuk, een acculader Mastervolt 24/50 om de accu’s met 50 Ampère te kunnen laden met 220V van buiten, een omvormer Mastervolt Mass Sine 24/ 2500 om de 220V stopcontacten van stroom te voorzien (2500watt), een omvormer van 24V naar 12V, een Solar laadregelaar IVT MPPT 30 Ampère (met display naast keukenblok), diverse zekeringen en een grote lade aan de keukenkant. Het hele elektrische systeem is overbemeten; de zonnepanelen leveren altijd voldoende stroom (ook bij bewolking), de accu’s ontladen dagelijks nooit onder de 90% waardoor de accu’s heel lang meegaan, zelfs voor het draaien van een grote was op 220V is altijd voldoende stroom, de omvormer kan een waterkoker van 2000 watt, de wasmachine en de boiler makkelijk aan.

- Een zithoek met tafel en drie autostoelen met daaronder een aantal open bergvakken.

- Rondom aan de bovenkant een heleboel kasten met deurtjes.

- Een toilet-doucheruimte met spiegel, thermostatische douchekraan en PortaPotti cassettetoilet en weer een kast met deurtjes bovenaan

- Een grote kledingkast met ingebouwde elektrische warmwaterboiler en aan de voorkant onder de deur zit een Trumatic  gaskachel gemonteerd.

-Een tweepersoonsbed 140x200cm, met twee lattenbodems. Naast het bed bevindt zich een geheim vak met bergruimte (bijvoorbeeld om wijn en bier naar sommige landen ‘in te voeren’ of voor de belachelijke groente- en vleescontroles in Zuid Amerika) en daarin een niet demonteerbare sleutelkluis voor geld en papieren. Onder het bed is nog een bergruimte voor spullen die je niet vaak nodig hebt. Naast het bed zit een ‘paniekknop’ die rondom de verlichting buiten en een claxon aan kan zetten. Momenteel buiten werking vanwege een kortsluiting. Aan voorzijde een Seitz Klapraam  en aan beide zijkanten Seitz schuiframen. Alle ramen met verduisteringshor en muskietenhor.

-Lichtpunten (6 x tl en 1x led-strip over het hele plafond) en 220V stopcontacten op alle benodigde punten.

-Onder de kast boven de keuken hangt een JVC autoradio/cd/mp3 speler met twee ingebouwde Blaupunkt speakers en indoor antenne.

-Aan de zijkant van de opbouw zitten twee deuren die toegang geven tot een grote ruimte onder het bed. Achter de rechterdeur bevindt zich de cassetteruimte van het toilet, een extra cassette, de Shurflo automatische drukgestuurde waterpomp, een 8,5kg  LG was- en droogmachine(in 2011 voor 1100€ gekocht in Brazilië) en daarachter de 400 liter watertank. Achter de linker deur bevindt zich bergruimte met 16 grote kunststof stapelbakken waar echt een enorme hoeveelheid spullen in kunnen. Tevens plek voor gereedschap, stoelen, tafel, etc.

Aan de voorzijde van de cabine zit een demonteerbaar motorrek met liertje en een Suzuki motorfiets (je).  Het motorrek is op maat gemaakt van staal en aluminium. Goed gemaakt rek, heel gebleven op slechte wegen. De motorfiets betreft een Suzuki RV125 VanVan, bouwjaar 2006, circa 18000km. Handig 125cc motorfietsje voor korte ritten. Ideaal in de stad, boodschappen en ritjes in de omgeving. Verbruik 1:40. Kan ook handig zijn als je ergens in de bush bent gestrand  met de truck (de kans is verdomd klein maar het kan gebeuren). Compleet met lang zwaar kettinggslot,  kryptonite beugelslot, een topkoffer met twee helmen (M en S) en Garmin Zumo GPS houder.

Let op:

Het is een oude truck, er zit hier en daar echt wel een roestplek en het is aan krassen en deukjes te zien dat ie zich door Afrika en Zuid Amerika heeft geworsteld. De truck is met de hand geschilderd, dat is niet zo sjiek maar wel makkelijk want je kunt gewoon een pot verf meenemen en af en toe een plek in een mum van tijd bijwerken. Ook aan de onderkant zit wel wat roest. Maar dat gaat niet verder dan wat oppervlakkige roest op lomp dik staal, dus het is absoluut niet ernstig maar ook niet fraai. Wel makkelijk te verhelpen. Dus verwacht al met  al geen superstrak glimmend automobiel. Maar eerlijk gezegd moet je dat ook niet willen als je er mee naar meer avontuurlijke bestemmingen gaat.

In het woongedeelte ziet het er langzamerhand best een beetje sleets uit. Het fineer op de randen van de kasten laat los en er is waterschade door (inmiddels verholpen) lekkage. De kastjes hangen een beetje schots en scheef. Dat ziet er gewoon niet zo heel fraai uit. De bank heeft een getornde naad. Het is allemaal nog wel functioneel. Je kunt het interieur zo laten of je kan het opknappen zodat het er wat mooier uitziet. Éen van de luiken blijft een beetje hangen en moet gangbaar worden gemaakt.

Er zijn ook wel wat zaken die gerepareerd moeten worden. De stroomaggregaat heeft lang niet gedraaid en de carburateur moet dus eerst schoongemaakt worden. Tevens moet er een nieuw benzinetankje aangesloten worden want de tank die oorspronkelijk was aangesloten op de aggregaat is nu in gebruik als dieseltank. Ik zou een tankje voor een buitenboordmotor kopen en die in de ruimte onder de wasmachine zetten.

Verder zijn er nog wat kleine zaken te repareren: de achteruitrijlamp werkt niet omdat de schakelaar op de versnellingsbak defect is (kost maar een paar tientjes en is een klusje van niks. Het is overigens niet verplicht om een achteruitrijlamp te hebben op een truck van dit bouwjaar)

Een controlelampje van één van de differentieel sperren doet het niet.

De tachograaf doet het niet altijd, waarschijnlijk is de ‘signaalgever’ op de versnellingsbak defect.

De vast gemoneetrde hydraulische krik moet nagekeken worden (te weinig olie?)

Zoals hierboven al vermeld werken de achteruitrijcamera en de paniekknop momenteel niet.

Ben je op zoek naar een stoer, praktisch, oerdegelijk en oer betrouwbaar overland voertuig dat zich in de praktijk heeft bewezen, dan is deze truck een aanrader. Overweeg je ook een kleiner voertuig zoals de populaire Toyota Landcruiser?  Met een truck heb je veel meer ruimte en alle voorzieningen aan boord zodat je nooit een camping hoeft op te zoeken voor elektra, een wc , een douche of een wasmachine. Met een truck kan je overal staan, ook midden in de stad bijvoorbeeld. Met een truck blijf je ruim binnen de beladingsgrenzen, waardoor alles minder snel kapot gaat. Bovendien is een truck simpeler van constructie en gebouwd op betrouwbaarheid. En als je dan een truck koopt, neem dan een oudere zonder elektronica en neem een Mercedes omdat ze je overal ter wereld kunnen helpen.  

Deze truck wordt verkocht met een complete uitrusting. Je eigen gereedschap erin gooien en je kunt op pad. Naast alles wat hierboven vermeld is horen onderstaande zaken ook bij de koop:

Ingersoll Rand professionele 500kg kettingtakel (voor reservewiel achterop)

2 metalen wielkeggen

10L jerrycan voor diesel met hevelslangetje

5L jerrycan voor benzine

2 potkrikken 12 ton

Kruissleutel van Gedore (duur)

Wielsleutel met stalen stang van een meter en extra pijp van een meter

Kampeertafel Lafuma California

2 campingstoelen Lallemand (bijna antiek)

2 zware sjorbanden (voor banden op het dak eventueel)

Olieopvangbak

Tiewraps 80cm en 50cm

Plastic zeil 24m2

Electrische kettingzaag (Gamma/moet schoongemaakt en nagekeken worden)

Reservedynamo 55A (gebruikt)

Liertje voor reservewiel onder de truck

50 tons kinetische sleepkabel van 9 meter (was 400€)

Krachtverdeler 50 ton en twee harpen voor sleepkabel

Dik kunststof touw (bijvoorbeeld  voor het slepen van personenauto/kleine vrachtwagens)

Inverter electrisch lasapparaat 220V Ferm WEM1041 + electroden (nog in doos)

Reserve Luchtfilter+ oliefilter+2 dieselfilters+ luchtfilter voor remmen+

Nieuwe binnenband 1400x20

2 gebruikte binnenbanden 1400x20

Velglint (gebruikt)

Electrische dieselpomp + benodigde slangen om diesel over te pompen van de ene tank naar de andere

Grote staande vetspuit met 5kg vetreservoir en 1,5m slang

Acculadertje 12v

Reserve-omvormer 24V-12V

Olievulkan 1L

Oliespuitje

Diverse verlengsnoeren

Set zware camping electrakabels met eurostekkers voor aansluiten op 220V (40 meter of zo?)

Reservespiegel

Uitgebreide set bandenplakkers

Reserve thermostaat

Reserve ALR (ding voor luchtremmen/gebruikt)

2 reserve motorsteunen (gebruikt)

Reserve veerbok (montagepunt voor bladveren voor) nieuw

Hoofdshakelaar 24V (niet gemonteerd)

Reserve luchtslang

Reserve kunststofbussen voor onderstel (gebruikt)

Kloofbijl/hamer

Schop

Spade

Set luchtslangen met aansluitingen en drukmeter voor oppompen banden

3 veiligheidshesjes

2 brandblussers 2kg (1 voor cabine en 1 voor opbouw)

Reserve gasdrukregelaars en een verloopstuk voor ander gasnippelsysteem

Ventilator 220V hangend model

Ventilator 220V staand model

10 hangsloten voor afsluiten achterpoort, tanks, zijvakken (8x met dezelfde sleutel)

Reserve klepdekselpakking

Houten honkbalknuppel (in houder naast achterdeur)

Geïmpregneerd muskietennet (2x2m)voor boven het bed

Wat reserve ledstrip 24V

Een lamineerapparaatje met plastic A4 vellen (handig om kopieën van paspoorten, autopapieren en zo mee te lamineren)

Losse driehoekige zonneluifel

Electrisch campingkacheltje 220V

Buitenlamp Coleman 24V

Tweepits electrische kookplaat in doos (voor nood, als het gas op zou raken)

Waterkoker 2000w

Gevulde bestekla

Potten/pannen/opbergbakken

2 waka waka solar zaklampen/leeslampjes

Koppakkingset

½” inbusdop voor oliepluggen motor/versnellingsbak/etc

Instructie/onderhoudsboekjes Mercedes

2 Braziliaanse hangmatten

Peperspuiten (het Engelse woord mogen we niet gebruiken) :  1 hele grote (genoeg voor een troep wilde honden), 1 police-uitvoering, 2 mini spuitbusjes

Set reservelampen en zekeringen

3 Zuid-Afrikaanse oprolbare rijplaten van circa 1,5m

Alarmsysteem met FM afstandsbediening (nieuw in doos/ nooit ingebouwd)

Alarmsysteem met GSM bediening en GPS tracker (nieuw in doos/ nooit ingebouwd)

Iridium Satelliettelefoon 9505A. Bijna nieuw.

Eventueel kunnen de motor plus motorrek en de sateliettelefoon buiten de koop gehouden worden.

vraagprijs 28500€

[email protected]

06-33014978

Bovenstaande staat ook op Marktplaats:

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/campers/m1054092361-4x4-expeditietruck-mercedes-1222a.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=8

6 Reacties

  1. Marion:
    27 mei 2016
    Nou hier hebben jullie je best op gedaan duidelijk allemaal ik koop hem voor 3 nullen minder!!!!
  2. Marjon en Wim Lemmens:
    27 mei 2016
    Ik zal de verhalen missen, of gaan jullie op een andere manier verder?
    Veel gezondheid en geluk voor de toekomst.
  3. Paul de Beer:
    27 mei 2016
    Met deze staat van dienst zou ik hem aanbieden aan het Smithsonian als waardevolle aanvulling op hun collectie vintage diesellocs en 'go west' huifkarren.
  4. Marjon en Wim Lemmens:
    27 mei 2016
    Els, ik moet me nu afmelden, want woon met n moeilijke internet-verbinding in de bergen. Kan niet al die reacties binnen halen.... Ik wil heel graag tzt weer "meereizen". Is het mogelijk om alleen mijn reactie weg te halen? Zodat ik wel aamgemeld blijf voor een eventueel vervolg op de nieuwsbrief.
    Zonnige groet, Marjon
  5. Finnie:
    29 mei 2016
    Dank voor al jullie mooie verhalen. We hebben ervan genoten en vonden ze eigenlijk veel te kort. Hopelijk kunnen jullie de wagen snel verkopen. Aan andere enthousiastelingen.
    Hartelijke groet en een fijne Nederlandse zomer,
    Finie
  6. Mies v d werf -v d Veer .:
    7 juni 2016
    genoten van jullie reis verhalen.
    en hoop dat jullie je plek weer kunnen vinden ,
    in het oer HOLLANDSE zal best weer moeten wennen ,
    veel succes met de verkoop van jullie mobiele huis .
    een warme groet
    Mies v d Werf -v d Veer